Internasjonale betalinger og handel
Slik gjør du det
Husk IBAN og partnerbankens egen BIC på faktura som sendes til utlandet. Utenfor Europa bør det også oppgis at betalingen skal sendes via DNB (DNBANOKK). Hvis betaler spør om mer informasjon, kan SSI-informasjon oppgis
Det er i disse tilfellene nok å oppgi BICen til DNBs kontobank for aktuell valuta. Kontonummeret oppgis bare når det bes spesielt om det.
Betalinger til og fra utlandet skal ha opplysninger om kontonummer, navn og adresse på avsender. Enkelte land kan ha spesielle krav om hva beløpet gjelder eller at det kan være sanksjoner mot landet eller navngitte kunder. Det er viktig at kunder setter seg inn i det regelverket som gjelder i de ulike land.
DNB gjør oppmerksom på at utenlandske banker kan ha ulike rutiner når det gjelder valuta som kan videreformidles der avsender er betalingsforetak eller deres agenter. Betalinger i enkelte valutaer fra betalingsforetak eller deres agenter risikerer derfor å bli stanset eller avvist. Se for øvrig våre aktuelle valutasorter.
Når det gjelder sanksjoner se siden for AML og sanksjoner
Valutasikring
Valutaterminer via DNB Markets for partnerbankens sluttkunder.
Valutaterminer er i utgangspunktet omfattet av MIFID og EMIR kravene. Det betyr at sluttkundene i partnerbank må onboardes i DNB og transaksjonene må rapporteres iht MIFID og EMIR regulering. Dette arbeidet er samlet sett omfattende og kostnadskrevende for DNB. Dette må følgelig eventuelt belastes sluttkunden i tillegg til valutasikringskostnadene. Inntjeningen for disse enkelttransaksjonene er som oftest begrenset fordi sikringsperioden normalt er relativt kort for valuta terminene – og transaksjonsbeløpet ofte begrenset i volum. En slik kostnadsbelastning vil ei heller kunne forsvares som god produktrådgivning til sluttkunden fra DNB. DNB Markets vil derfor ikke tilby dette produktet i denne sammenheng.
Unntak: Det vil derimot være mulig å gjennomføre valutasikring for sluttkundene i partnerbankene når dette kan knyttes direkte til en fremtidig kommersiell kontantstrøm hos sluttkunden. I dette tilfelle vil produktet ikke bli klassifisert som et finansielt produkt men som betalingsformidling. Da blir dette ikke omfattet av MIFID rapporteringskrav eller av EMIR kravene. Kravet til dokumentasjon er at sluttkunden må inngå en «Artikkel 10» kontrakt med sin bank («partnerbanken») som vil være tilfredsstillende i forhold til å bekrefte at det foreligger en kommersiell forpliktelse bak valuta terminen. Denne kontrakten er det partnerbanken alene som må innhente for sin kunde og lagre på sin file. DNB Markets forutsetter at dette gjennomføres og har ikke ansvar for denne dokumentasjonen. Vedlagt et eksempel på en artikkel 10 avtale som kan anvendes av partnerbanken og partnerbankens kunde.
DNB Markets har i tillegg et eget definert krav til beløpsstørrelse for disse transaksjonene. Transaksjonen må minst tilsvare motverdien av nok 1.500.000,-.
Det forutsettes at den aktuelle partnerbanken har etablert en «CSA avtale» (Clearing Setlement Agreement /margineringsavtale) med DNB.
Valutasjekk
Bruk av valutasjekk skal søkes unngått. Både den enkelte banks kunder og deres forretningsforbindelser skal oppfordres til å benytte overføringstjenester så langt som mulig.
Utgående valutasjekk er faset ut fra 1. januar 2021. Inngående valutasjekk fases ut fra 1. oktober 2021.
Hvis den enkelte banks kunde mottar sjekk fra utlandet, kan sjekken tas til inkasso frem til 30. september 2021. Den enkelte bank vil ikke få oppgjør for sjekken før DNB mottar oppgjør fra påtrukne bank.
SEPA
SEPA (Single Euro Payments Area) innebærer felles regler for betalinger i euro innenfor EU, Norge, Island, Liechtenstein, Sveits, Monaco, San Marino, Andorra og Vatikanet.
En SEPA-betaling er basert på bruk av det internasjonalee kontonummeret IBAN. I praksis betyr det at du må bruke IBAN dersom du skal gjøre en SEPA-betaling i et euroland.
Internasjonal handel
Trade Finance og Internasjonale Garantier som tilbys i DNB under rammeavtalen med Partnerbanker
Partnerbank kan benytte DNBs ekspertise og nett i forbindelse med sikring av internasjonal handel for sine kunder.
For nye kundetransaksjoner benyttes standard DNB søknadsskjema som ligger under de respektive produktområdene.
Rutiner
Servicestandard | |
---|---|
Utstedelser internasjonale garantier | Én dag hasteoppdrag, andre oppdrag innen tre dager |
Forvaltning internasjonale garantier, behandling av krav | Én dag hasteoppdrag, andre oppdrag innen fem dager |
Advisering av eksportremburs | Oppdrag mottatt før kl 13.00 behandles innen utgangen av neste arbeidsdag |
Avregning av eksportremburs | Oppdrag mottatt før kl 13.00 behandles innen tre påfølgende arbeidsdager |
Åpning av importremburs | Oppdrag mottatt før kl 13.00 behandles innen utgangen av neste arbeidsdag |
Avregning av importremburs | Oppdrag mottatt før kl 13.00 behandles innen tre påfølgende arbeidsdager |
Behandling dokumentinkasso | Importinkasso: Registrering senest innen utgangen av tredje arbeidsdag etter mottak |
Behandling dokumentinkassso | Importinkasso: Avregning innen utgangen av neste arbeidsdag |
Supply Chain Finance | Oppdrag mottatt før kl 13.00 behandles innen utgangen av neste arbeidsdag |
Endring av eksportremburs | Oppdrag mottatt før kl 13.00 behandles innen utgangen av neste arbeidsdag |
Endring av importremburs | Oppdrag mottatt før kl 13.00 behandles innen utgangen av neste arbeidsdag |
Kontakt våre fagavdelinger
Internasjonale garantier
E-post: int.guarantees@dnb.no
Import- og eksportremburser, letters of credit, trade finance
E-post: tradefinance@dnb.no
Import- og eksportinkasso
E-post: collections@dnb.no
Trade Finance og Internasjonale Garantier for Partnerbanker. Gjeldende fra 01.07.2021. | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| |||||||||||||||
Pris på en garanti utstedt av DNB Bank ASA mot kontragaranti fra utenlandsk bank fås på forespørsel og er avhengig av risiko på den aktuelle banken. Dersom garanti skal utstedes av en utenlandsk bank på oppdrag fra Partnerbankens kunde, vil utenlandsk banks provisjon komme i tillegg til provisjonen ovenfor. Provisjonssats vil variere fra bank til bank, og er avhengig av bl.a. formål og løpetid på garantien. Oppdrag som medfører ekstra oppfølging/rådgiving, vil kunne medføre ekstra behandlingprovisjon. |