Yrkesskadeforsikring
Som arbeidsgiver er du lovpålagt å skaffe yrkesskadeforsikring til dine ansatte. Forsikringen dekker både heltids- og deltidsansatte.
Hva dekker yrkesskadeforsikring?
- Skade og sykdom hos den ansatte som skjer i arbeidstiden og på arbeidsplassen
- Erstatning for varig mén/skade, for eksempel tap av syn eller hørsel
- Tap av arbeidsevne og inntekt
- Fremtidige utgifter til helseutstyr utover det folketrygden dekker
- Tap av inntekt og utgifter fram til oppgjørstidspunktet utover det folketrygden dekker
- Utbetaling til ektefelle eller samboer ved dødsfall og ekstra utbetaling hvis ansatte har barn
Du kan i tillegg forsikre dine ansatte bedre enn det loven krever ved å utvide de lovpålagte dekningene med høyere forsikringssummer og tilleggsdekninger.
Se vilkår
Annen sykdom
Dekker sykdom som ikke er yrkesutløst, altså der Yrkesskadeforsikring ikke strekker til. Eksempler på sykdommer som dekkes er kreft, hjerte- og karsykdommer og belastningslidelser.
Fritidsskadeforsikringen
Utvide forsikringsordningen til å omfatte skader som skjer i fritiden. Fritidsskadeforsikringen gjelder dersom en ulykke eller skade oppstår i fritiden eller til og fra jobb.
Ofte stilte spørsmål om yrkesskadeforsikring
Premie for lovpålagt yrkesskade er ikke oppgavepliktig, og de ansatte blir ikke fordelsbeskattet. Det er ingen arbeidsgiveravgift på kostnadene og du får fradrag i regnskapet. De dekninger som er utover lovpålagt, er i skattemessig sammenheng en oppgavepliktig ytelse som skal rapporteres av arbeidsgiver via lønns- og trekkoppgaven på den enkelte ansatte og fordelsbeskattes. Arbeidsgiver får tilsendt forslag til innberetningspliktige ytelser for den enkelte forsikrede hvert år i november måned.
Faktura for personalforsikringen er tilgjengelig på innloggede sider under elektronisk postkasse. Fakturaen utstedes 35 dager før forfall/termin.
For rask og sikker behandling anbefaler vi at du melder din skade på nett. Logg deg inn i bedriftsnettbanken og meld hendelsen gjennom vår digitale løsning.
For å kunne hjelpe deg trenger vi å vite hva som har skjedd. Dersom du ikke har tilgang til nettbanken, kan du melde skade ved å skrive ut og sende inn skjema under.
1. Fyll ut skjemaet som passer best for hendelsen du ønsker å melde:
Melding om dødsfall, Fortsettelsesforsikring
Melding om uførhet, Fortsettelsesforsikring
Melding om tap av helseattest/lisens
2. Ferdig utfylt skjema sendes per post til:
DNB Livsforsikring AS
Postboks 7500
5020 Bergen
Våre personalforsikringer
Yrkesskadeforsikring
Dekker skade og sykdom hos den ansatteReiseforsikring
Trygghet om noe skulle skje på reiseFritidsskadeforsikring
Dekker ulykke eller skade oppstår i fritidenGruppelivsforsikring
Gir en engangsutbetaling til de etterlatte ved ansattes dødKollektiv ulykkesforsikring
Trygghet til dine ansatte hvis de blir rammet av en ulykkeKompanjongforsikring
Forsikringen er en finansiell sikring av kompanjongavtalenNøkkelpersonforsikring
Utbetaling dersom nøkkelperson dør eller blir arbeidsuførHelseforsikring
Sikrer at ansatte i bedriften kommer raskt til behandlingSykeavklaringsforsikring
Ansatte får utbetalt beløp de første årene av uførperiodenSykelønnforsikring
Dekker lønnsutbetalinger til ansatte som er sykemeldtAnnen sykdom
Sikrer dine ansatte selv når sykdommen ikke er yrkesrelatertPensjon- og forsikringspakke
Pakken som dekker de lovpålagte kravene