S for Sommertid
- Sjekk utReiseforsikring– har du alt på plass?
- Sjekk utDigitalt reisekort
- Sjekk utTrygg kortbruk i utlandet
- Sjekk utSvindel og sikkerhet på ferie
- Sjekk utLast ned mobilbanken DNB Bedrift
- Sjekk utSommertilbud på DNB Regnskap
- Sjekk utVær beredt - også digitalt
- Sjekk utHjelp og veiledning
- Sjekk utHvordan kommer du i kontakt med oss?
Husk gyldig reiseforsikring
Reiseforsikringen gjelder for alle typer reiser, uten krav til overnatting. Så fort du setter foten ut døra, bør du ha reiseforsikringen i orden.
Reiseforsikringen dekker rimelige og nødvendige utgifter i forbindelse med skader og tap av gjenstander, samt sykdom og ulykke som oppstår på reise.
I mange land dekker ikke det offentlige utgifter til helsetjenester fullt ut. Ei heller hjemreise når du er syk eller utsatt for ulykke. Det er derfor smart å ha reiseforsikring i orden.
Sjekk reiseråd og hendelser i landet du skal til.
Lounge hvis flyet er forsinket
Last ned reisekort
Trygg kortbruk i utlandet
Betal med kredittkort i utlandet
I utlandet er det tryggest å betale med kredittkort. Da kan du sjekke at beløpet stemmer før du betaler regningen som kommer i ettertid. I tillegg er det sikrere å bruke og gir deg flere rettigheter enn bankkortet.
Ved å bruke kredittkortet på reise vil du slippe tom konto i tilfelle svindel. Lettere få pengene tilbake ved reklamasjon. Få gebyrfrie varekjøp og god valutakurs. Unngå reserverte beløp på egen brukskonto. Få rentefri betalingsutsettelse og kunne utnytte rabatter kredittkortet gir deg.
Betaler du minst halvparten av reisens transportkostnad med ditt Mastercard får du automatisk reiseforsikring på reisen.
Ta alltid med to kort
Det er alltid kjekt å ha en reserveløsning. Det blir raskt trøblete å få tak i penger til ferien om du plutselig skulle miste lommeboka.
Med både Visa-kort og Mastercard med på tur, er du på den sikre siden. Oppbevar bankkortene adskilt slik at du unngår å miste begge kortene om du skulle rote bort eller bli frastjålet lommeboka.
Har du mistet kortet? Sperr kortet ditt umiddelbart om det er på avveie. Kort kan sperres og erstattes i mobil- og nettbanken, eller ved å ringe oss på 915 04800 (+47 915 04800).
Velg lokal valuta
Velg alltid lokal valuta når du bruker kortet i utlandet. Du får bedre valutakurs hvis du betaler i lokal valuta og ikke i norske kroner.
Mange minibanker, butikker, restauranter og andre steder du bruker bankkort gir deg valget, eller velger valuta for deg, når du skal betale. Da bør du bruke eller endre til lokal valuta, eller "no conversion".
I vår valutakalkulator kan du sjekke dagens valutakurser.
Pass opp for kortsvindel
Sommertilbud - 3 mnd gratis bruk av DNB Regnskap!
Vær beredt - også digitalt
Stopp – Tenk – Sjekk
Svindlere er kreative og det dukker stadig opp nye metoder for å svindle deg. Derfor er det viktigere enn noen gang å huske på at:
- Digital informasjon lett kan forfalskes
- Vær kritisk til all digital informasjon, enten det du leser er i sosiale medier, annonser, e-poster og meldinger
- Vurder innholdet og avsender nøye før du eventuelt klikker videre
ID-tyveri
ID-tyveri handler om å lure til seg informasjon om deg og utnytte denne. Målet er oftest å oppnå økonomisk gevinst ved å søke om kredittkort, ta opp lån eller foreta kjøp av varer og tjenester.
ID-tyver er gjerne ute etter informasjon som personnummer, passinformasjon, bankkort og kortnummer, signaturer og PIN-koder.
Nyttige veiledningsvideoer
Sperr kortet i mobilbanken
Du kan enkelt sperre kortet ditt i mobilbanken DNB Bedrift om du skulle trenge det.
Slik gir du fullmakt
Om du ønsker å få fullmakt til andres kontoer eller gi fullmakt til dine kontoer, gjøres det slik.
Endre rettigheter på bruker
Når du har lagt til en ny bruker må du også tildele rettigheter.
Sperr kortet i mobilbanken
Du kan enkelt sperre kortet ditt i mobilbanken DNB Bedrift om du skulle trenge det.
Slik gir du fullmakt
Om du ønsker å få fullmakt til andres kontoer eller gi fullmakt til dine kontoer, gjøres det slik.
Endre rettigheter på bruker
Når du har lagt til en ny bruker må du også tildele rettigheter.
Hjelp og veiledning
1 resultat
Tips mot svindelforsøk
Det er ekstra viktig å være forsiktig i sommer når mange er sårbare med lav bemanning og mange ferievikarer.
Her er noen tips:
• Rydd i og avslutt inaktive kontoer
• Ha oversikt over hvem som har tilgang til konto
• Dualkontroll ved fakturabetaling
• Beløpsgrense på brukernivå
• Er det riktig kontaktperson i banken?
• Oppdater Brønnøysundregistrene med riktige opplysninger om bedriften
Cyberforsikring sikrer bedriften din umiddelbar hjelp av en IT-ekspert når du blir utsatt for datainnbrudd slik at skadene minimeres.
Ofte stilte spørsmål om utenlandsbetalinger
1. Hva er IBAN og BIC/SWIFT?
IBAN står for International Bank Account Number og er en internasjonal standard for kontonummer. Du finner IBAN-kontonummer på kontoutskriften eller ved å bruke IBAN-kalkulatoren.
BIC står for Bank Identifier Code, og er den koden som identifiserer banken. BIC kalles også SWIFT, og er påkrevd ved betaling til en rekke land, og alltid når man bruker IBAN.
- BIC/SWIFT-adresser består av 8 eller 11 tegn
- DNB sin BIC (SWIFT) adresse er DNBANOKKXXX
2. Jeg venter en betaling.
Sjekk med avsender om de har lagt inn riktige opplysninger. For at du skal motta penger fra utlandet trenger avsender:
- Navnet ditt og adressen din
- Ditt IBAN
- Vår BIC/SWIFT som er DNBANOKKXXX
- Valutatype og beløp
Ofte stilte spørsmål om betaling
1. Når er betalingsfristene?
Har du godkjent betalingen før kl. 14:30 på en virkedag vil pengene som hovedregel være på mottakers konto samme dag.
Har du godkjent en betaling etter kl. 14:30 vil pengene være på konto tidlig neste virkedag (mandag til fredag).
2. Hvor kan jeg se siste transaksjoner?
I DNB Bedrift appen: Stå på oversikt, trykk på kontonummeret du ønsker å se på. Her kan du velge mellom utført eller kommende.
I nettbanken: Velg Konto i menyen øverst og deretter Ny kontoinformasjon / Siste transaksjoner. Velg aktuell konto og dato og klikk på Vis oversikt.
Her kan du søke opp transaksjoner fra inntil 2 år tilbake i tid, men maksimal søkeperiode er 1 år av gangen. Hvis du ønsker å skrive ut eller eksportere informasjonen, kan du gjøre dette ved å klikke på Utskrift, Til Excel eller Til CSV fil øverst på siden.
3. Det står ikke hvem som har betalt på siste transaksjoner?
Betalingen må være bokført på kontoen før du får opp informasjon om avsender. Da kan du se dette i bedriftsnettbanken ved å trykke på Betaling - Innbetaling.
Er betalingen kun reservert må du vente til den blir bokført, vanligvis neste virkedag.
Ofte stilte spørsmål om filoverføring
Det er flere måter å ha filoverføring i DNB. De vanligste måtene er å sende og hente filer i nettbanken manuelt eller ha en direkte integrasjon med regnskapssystemet.
1. Hva er RGB?
DNB tilbyr Regnskapsgodkjente betalinger (RGB) som gjør det enkelt for deg å godkjenne betalingene direkte i regnskapssystemet på en sikker måte og etterlever de regulatoriske myndighetskrav.
Med RGB slipper du å godkjenne betalingsfilene i bedriftsnettbanken og de fleste regnskapssystemer har tilrettelagt for dette.
2. Jeg har bestilt en innbetalingsavtale og nå ser jeg ikke hvem som har betalt?
Med en innbetalingavtale vil du oppleve at du ikke ser navn på avsender på kontoutskriften, kun sumposter. Informasjon om hvem som har innbetalt ligger i filen som du enten henter i nettbanken eller eller direkte i ditt ERP system.
Kontakt oss gjerne!
Vi på bedriftssenteret er tilgjengelig for å svare på spørsmålene dine.
Ring bedriftssenteret
Telefon +47 915 04800
Åpningstider:
Mandag til torsdag: 08.00 - 20.00
Fredag: 08.00 - 18.00
Lørdag: 10.00 - 15.00
Søndag: Stengt
Chat med oss
Chatboten vår Aino svarer på spørsmål hele døgnet.
Åpner du en chat fra nettbanken og Aino ikke vet svaret, får du mulighet til å chatte videre med en rådgiver i bedriftssenterets åpningstider.