Koronavirus

Se hva reiseforsikringen dekker.

Oppdatert 1.10.2021 kl. 12:00

Utenriksdepartementets (UD) reiseråd ble fjernet den 1. oktober 2021. Du kan nå reise som vanlig til de fleste land i verden, og reiseforsikringen vil være gyldig.

Det finnes likevel fortsatt noen få unntak i forsikringen, og under finner du nyttig informasjon til både før, under og etter reisen.

Har du ikke reiseforsikring? Husk i så fall å kjøpe denne før du bestiller reisen, slik at du har gyldig avbestillingsforsikring.

Hva betyr det for reiseforsikringen din at det globale reiserådet ble fjernet 1. oktober?

Selv om reiserådet fra UD ble fjernet 1. oktober 2021, er pandemien er fortsatt ikke over. Vi ber deg derfor lese disse punktene nøye.

  • Kan komme reiseråd for noen land: Noen land kan få reiseråd fra UD også etter den 1. oktober. Disse landene finner du i så fall på UDs hjemmesider.
  • Gjelder reiseforsikringen min? Fra og med 1. oktober vil det aller meste som kan skje på reisen din dekkes av reiseforsikringen, inkludert akutt sykdom. Vi dekker likevel ikke avbestillinger som skyldes frykt for karantene eller liknende, og vi dekker heller ikke utgiftene du kan få hvis du havner i karantene enten i utlandet eller i Norge.
  • Når et land får reiseråd: Vi dekker avbestilling hvis landet har reiseråd den dagen du skulle reist. Dette gjelder bare hvis landet var uten reiseråd den dagen du bestilte reisen, og at du bestilte etter 1. oktober.
  • Sjekk lokale restriksjoner: Koronaviruset preger fortsatt store deler av verden. Sjekk derfor om det finnes lokale innreiserestriksjoner der du planlegger å reise, og husk at for eksempel kapasiteten på lokale sykehus kan være sprengt på grunn av koronasmitte.
  • Last ned Reiseklar-appen: Last gjerne ned UDs nye Reiseklar-app. Der får du nyttig informasjon både før og under reisen.

Hva dekker reiseforsikringen når du reiser innenfor EØS/Schengen-området, og i Storbritannia?

Reiseforsikringen gjelder som vanlig hvis du drar til disse områdene, og du kan avbestille reisen hvis du for eksempel blir plutselig syk før reisen.

Du bør likevel legge spesielt godt merke til disse punktene:

  • FHIs smittevernråd: Folkehelseinstituttet (FHI) gir såkalte «smittevernråd» for reiser til og fra blant annet land i EØS/Schengen-området og Storbritannia. Vi dekker ikke avbestillinger til land som omfattes av disse rådene.
  • Karantene i Norge: Myndighetene kan gi reiseråd til land innenfor EØS/Schengen eller Storbritannia hvis landene har «særlig høy smitte». Det kan bety at du må i karantene når du kommer tilbake til Norge. Vi dekker dessverre ikke noen av utgiftene du kan få på grunn av en slik karantene.
  • Hva betyr de nye fargekodene til FHI: De nye fargekodene Folkehelseinstituttet (FHI) begynte å bruke 5. juli 2021 betyr ikke noe for dekningen til reiseforsikringen din. Myndighetene bruker nå fargekodene til å styre karantenereglene for de som kommer fra utlandet, og kodene sier derfor ikke lenger noe om land er trygge å reise til. Du kan holde deg oppdatert på fargekodene på FHI.no.
  • Karantene i landet du reiser til: Vi dekker ikke ekstrautgiftene dine hvis du må i karantene i landet du reiser til.
  • Hvis reiserådet endres mens du er i landet: Vi dekker ikke ekstrautgiftene dine hvis UD gir reiseråd for landet du er i, og du derfor vil dra hjem før du hadde tenkt. Reiseforsikringen din er likevel fortsatt gyldig hvis reiserådet forandres mens du er i landet.

Dekker dere avbestilling av ferie- og fritidsreiser i Norge? Og hva dekker reiseforsikringen i Norge?

Vi dekker avbestilling av innenlandsreiser hvis du blir satt i såkalt myndighetspålagt karantene på grunn av korona. Dette dekker vi fra 1. mai 2021 og foreløpig fram til 30. oktober 2021.

Reiseforsikringen dekker naturligvis også vanlige avbestillinger, som vil si avbestillinger som skyldes for eksempel akutt sykdom eller dødsfall i nærmeste familie.

I Norge dekker for øvrig reiseforsikringen hendelser som tyveri, akutt sykdom, ulykker, dødsfall i nærmeste familie, og brann/skade på bopel. Du finner hele dekningen i forsikringsbeviset ditt.

Dette må du gjøre før du melder sak til Fremtind

Har du avbestilt reisen din? Vi kan dessverre ikke behandle saken din før vi vet hva du får igjen fra flyselskapet, turoperatøren, hotellet eller liknende.

Vi kan behandle saken din raskere hvis du følger det som står i denne listen:

  1. Du skal alltid først avbestille reisen din hos flyselskap, turoperatør, hotell eller liknende.
  2. Få skriftlig bekreftelse fra de som solgte deg reisen, som viser hvor mye penger du får tilbake.
  3. Hvis du ikke får igjen penger, må du sende oss en skriftlig bekreftelse fra flyselskap, hotell e.l. på dette også. Bekreftelsen får du fra de som solgte deg reisen.
  4. Nå kan du melde saken din til oss.
  5. Dette er dokumentasjonen vi trenger for å behandle saken din:
    - Billetter/kvitteringer for flyreisen, hotell og liknende
    - Skriftlig bekreftelse som viser hva du får igjen fra flyselskap, hotell eller liknende
    - Betalte du reisen med kredittkort? Send oss kontoutskrift av betalingen, eller faktura som viser hva du betalte
    - Gi oss beskjed hvis noen andre i hjemmet ditt har reiseforsikring andre steder, for eksempel hos arbeidsgiver eller gjennom fagforening

«Nødvendige reiser»: Er reiseforsikringen din gyldig hvis du reiser til land med reiseråd?

Vi skjønner veldig godt at kundene våre noen ganger må reise. Reiseforsikringen dekker derfor reiser til såkalte røde land, eller land med reiseråd fra UD, hvis reisen er nødvendig.

Dette er reisene vi regner som nødvendige:

  • Skader på hus, bygning eller leilighet som du har i utlandet. Du kan også reise på grunn av nødvendig vedlikehold, det vil si vedlikehold som må gjøres for å unngå skader på boligen.
  • Dødsfall, begravelse, eller akutt, alvorlig sykdom i nærmeste familie. For hva som regnes som nærmeste familie kan du se definisjonen i vilkårene i forsikringen din.
  • Medisinsk og livsnødvendig behandling. Dette gjelder ikke ved såkalt vedlikeholdsbehandling, oppfølgingstimer, rutinemessig kontroll, innførsel av medisin til Norge eller liknende.
  • Hentereise ved adopsjon.
  • Rettssak hvor du selv må møte opp.
  • Fornyelse av pass/visum hvor du selv må møte opp.
  • Studenter i utlandet. Gjelder for høyskole- og universitetsnivå.
  • Samvær mellom foreldre og barn. Gjelder ved fastsatt samværsrett.
  • Tjenestereiser: Gjelder for bedrifter som har tjenestereiseforsikring for de ansatte, og når arbeidsgiver vurderer reisen som strengt nødvendig.

Viktig!
Hvis du er på en nødvendig reise, må du kunne dokumentere grunnen til at du dro. Du trenger ikke gjøre dette før du reiser, men vi trenger dokumentasjonen hvis du melder en sak til oss senere.

Dokumentasjon kan for eksempel være takstrapport hvis boligen er skadet, bekreftelse fra adopsjonskontoret, attest ved alvorlig sykdom eller dødsfall og liknende.

Vi oppfordrer uansett alle til å lese myndighetenes reiseråd nøye, og å unngå ferie- og fritidsreiser til land eller områder hvor det finnes reiseråd eller restriksjoner på reiser. Myndighetene i andre land kan dessuten ha egne regler for hva som er en nødvendig reise, og det er derfor veldig viktig at du som reisende setter deg inn i reglene til landet du reiser til.

Reiser til land med reiseråd

Reiser fremover – svar på de viktigste spørsmålene

Andre spørsmål

Footer navigasjon

Hovedkontor

Dronning Eufemias gate 30

0191 Oslo

Postadresse

DNB

Postboks 1600 Sentrum

0021 Oslo

Org. nr.

DNB Bank ASA

984 851 006

DNB Nettsteder

DNB EiendomHun InvestererDNB Ung

Internasjonalt

DNB LuxembourgDNB SverigeDNB Danmark

Sosiale medier

FacebookYouTube
Vilkår for brukPersonvernPrislisteSammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.no

© DNB