• Chatbot
  • Hjelp og veiledning
  • Finn ditt DNB-kontor
  • Avtal møte

Koronavirus

Se hva reiseforsikringen dekker.

Oppdatert 22.12.2021 kl. 14:00

Usikker på hva reiseforsikringen dekker? Dette er spørsmålene kundene våre lurer mest på akkurat nå

Reiseforsikringen din er gyldig som før i de fleste land i verden, men selv om UDs globale reiseråd er opphevet er pandemien dessverre ikke over. Det har gjort mange av kundene våre usikre.

Her er svarene på det kundene lurer mest på akkurat nå (du finner enda mer informasjon om pandemien og reiseforsikringen lenger ned på siden).

Har du ikke reiseforsikring?

Husk å kjøpe reiseforsikring før du bestiller reisen, slik at du har gyldig avbestillingsforsikring.

Jeg vil ikke bruke billettene mine på grunn av smittesituasjonen. Hva dekker reiseforsikringen?

Vi dekker ikke avbestillinger som skyldes frykt for karantene, sykdom eller liknende. Du kan uansett ta kontakt med flyselskapet, hotellet eller reisearrangøren og se om du får booket om billettene eller bestillingen din. På grunn av pandemien har mange i dag mer fleksible ombookings-ordninger enn tidligere.

Konserten/arrangementet jeg skal på har blitt avlyst. Får jeg erstattet noe på reiseforsikringen?

Her kan vi dessverre ikke hjelpe deg, du må høre med de som står bak arrangementet om å få tilbake pengene dine. Reiseforsikringen dekker heller ikke det du eventuelt har betalt for fly, hotell og liknende hvis arrangementet (konsert, teater, fotballkamper og så videre) du skulle på blir avlyst.

Landet jeg skulle reist til har stengt grensene/innført lockdown. Får jeg dekket avbestilling?

Flyselskapene kansellerer vanligvis fly til land som stenger grensene. Da må du i så fall selv kreve pengene dine tilbake fra flyselskapet, ettersom kanselleringer ikke dekkes av reiseforsikringen. Hvis du selv avbestiller reisen på grunn av lockdown eller liknende dekkes heller ikke dette av forsikringen.

Noen hjemme er satt i karantene, og jeg vil avbestille en innenlandsreise reise. Hva dekker reiseforsikringen?

Vi dekker avbestilling av fly, hotell og så videre i Norge hvis du blir satt i såkalt myndighetspålagt karantene på grunn av korona, for eksempel av kommunale/lokale helsemyndigheter. Dekningen gjelder for innenlandsreiser fra 1. mai 2021 og på ubestemt tid framover.

Hva skjer hvis jeg eller noen i husstanden blir satt i karantene eller isolasjon i utlandet?

Hvis du reiser til utlandet dekker vi fra 9. desember 2021 ekstrautgiftene dine hvis du må i karantene («myndighetspålagt karantene») på grunn av mulig koronasmitte. Det gjør vi uansett om prøven viser seg å være negativ eller positiv.

Vi dekker også utgiftene hvis du må i isolasjon i utlandet fordi du har hatt nærkontakt med en koronasmittet.

Hvis du må være lenger i utlandet enn du planla på grunn av karantene/isolasjon får du dekket utgifter til overnatting, og du får dekket ny flybillett hjem. Vi erstatter også tapte feriedager på grunn av karantene/isolasjon.

For å behandle saken din trenger vi dokumentasjon fra lokale myndigheter på karantenen. Legg merke til at vi ikke dekker innreisekarantene eller karantene på hjemreisen.

Jeg/noen i husstanden måtte betale for korona-test i utlandet. Dekker dere kostnadene til testen?

Hvis du eller noen andre i husstanden må ta korona-test i utlandet og den er positiv, dekker vi utgiftene dine. Korona regnes som en hvilken som helst annen uventet sykdom du kan få på reise. Hvis testen derimot er negativ, må du selv betale for den.

Nyttige råd og tips før du reiser

Husk dette før du melder sak til Fremtind

Reiser til land med reiseråd

Reiser fremover – svar på de viktigste spørsmålene

Andre spørsmål

Footer navigasjon

Hovedkontor

Dronning Eufemias gate 30

0191 Oslo

Postadresse

DNB

Postboks 1600 Sentrum

0021 Oslo

Org. nr.

DNB Bank ASA

984 851 006

DNB Nettsteder

DNB EiendomHun InvestererDNB UngDNB Nyheter

Internasjonalt

DNB LuxembourgDNB SverigeDNB Danmark

Sosiale medier

FacebookYouTube
Vilkår for brukPersonvernPrislisteSammenlign våre priser med andre selskaper på Finansportalen.no

© DNB