Dette lurer mange på
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din.
Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på meldingen som ligger på hjem-skjermen.
Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en forespørsel.
Du må velge BankID (ikke BankID på mobil) når du skal logge inn med appen.
Logger du inn med BankID-app for første gang, må du velge app som metode.
Klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode.
Velg ønsket kodeapp i listen.
Dette valget huskes til neste gang.
Trykk deg videre og følg instruksjonene på mobilen din.
Du kan enkelt flytte BankID-app til din nye telefon.
Last ned BankID-app på ny telefon.
Aktiver BankID-app på ny telefon med BankID-appen på din gamle telefon.
Nå er BankID-appen klar på din nye telefon.
Har du ikke tilgang til din gamle telefon, må du aktivere appen med BankID eller BankID på mobil.
BankID-app
Jeg har problemer med:
Glemt mitt personlige passord
Hvis du har andre påloggingsmuligheter enn BankID, kan du logge deg inn i nettbanken og få et engangspassord tilsendt på SMS.
Før du logger inn kan du sjekke ut denne veiledningen:
Logg inn i nettbanken.
Gå til "Innstillinger" og velg "BankID".
Klikk på "Nytt passord" og følg stegene.
Hvis du ikke har andre påloggingsmuligheter, kan du kontakte oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
BankID er sperret
Dersom du har din fire-sifrede personlige kode kan du logge inn i nettbanken ved å benytte metoden "Uten BankID".
Gå til "Innstillinger" og velg "BankID".
Klikk på "Nytt passord" og følg stegene.
Får du ikke logget inn, kan du kontakte oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Problemer med passordet
Kodebrikken er sperret
Får du logget inn i nettbanken, kan vi hjelpe deg via chat. Du kan også ta kontakt med oss på 915 04800.
Kodebrikken er mistet eller tom for strøm
Du kan bestille en ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og starte en chat med oss, eller ved å benytte vårt bestillingsskjema.
Får du ikke logget inn kan du ta kontakt med oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Den gamle kodebrikken slutter å virke kort tid etter du har bestilt en ny. Gamle kodebrikker kan kastes i elretur.
Problemer med kodebrikken
BankID
Jeg har problemer med:
Personlig kode
Har du glemt din personlig kode, og har mulighet til å logge inn i nettbanken på en annen måte, kan du lage en ny personlig kode selv.
Logg inn i nettbanken ved hjelp av lenken under.
Lag en ny personlig kode, og bekreft endringen.
Din nye personlig kode er klar til bruk etter neste innlogging.
Får du ikke logget inn kan du ringe oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Kodebrikken er sperret
Får du logget inn i nettbanken, kan vi hjelpe deg via chat. Du kan også ta kontakt med oss på 915 04800.
Kodebrikken er mistet eller tom for strøm
Du kan bestille en ny kodebrikke ved å logge deg inn i nettbanken og starte en chat med oss, eller ved å benytte vårt bestillingsskjema.
Får du ikke logget inn kan du ta kontakt med oss på 915 04800, så hjelper vi deg.
Den gamle kodebrikken slutter å virke kort tid etter du har bestilt en ny. Gamle kodebrikker kan kastes i elretur.
Problemer med kodebrikken
Uten BankID
Jeg har problemer med:
Logget inn før
Hva prøver du å logge inn med?
Aldri logget inn før
Du må ha nettbankavtale for å kunne logge inn.
I nettbanken får du full oversikt over egen økonomi, og du kan utføre banktjenester raskt og enkelt. Når du bestiller nettbankavtale får også tilgang til vår mobilbank.
Det kan være flere grunner til at du ikke kommer inn. Har du:
Ditt personlige BankID passord kan endres på to måter:
1. I BankID appen ved hjelp av ID-sjekk. Se veiledning.
2. I nettbanken ved å logge på med personlig kode og kodebrikke. Du vil da få tilsendt et engangspassord på SMS og kan så opprette et nytt personlig passord.
Slik lager du et nytt personlig passord for BankID i nettbanken. 2:13 min.
Hvis du trenger hjelp til å endre ditt personlige passord, kontakt oss på 915 04800 så vil vi hjelpe deg.
Hvis du mistenker at noen har fått kjennskap til BankID passordet ditt bør du bytte passordet med det samme.
Dette kan du gjøre ved å logge inn i nettbanken, deretter velge Innstillinger – BankID – Nytt passord.
Der kan du også sperre BankID dersom du mistenker at noen har tatt kontroll over den.
Hvis du trenger øyeblikkelig hjelp med å sperre BankID kan du ringe oss på 915 04800 så hjelper vi deg.
Sperre kort i nettbanken
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Sperr eller Åpne kort".
Finn kortet du ønsker å sperre, klikk på "Snarveier" og velg "Sperre kort".
Bekreft ved å klikke på "Sperre kort".
Sperre kort i mobilbanken
Gå til "Meg" og velg "Kort".
Trykk på kortet du ønsker å sperre.
Bekreft ved å trykke på knappen til høyre for Sperr kort.
Sperre kort
Er kortet ditt tapt må det sperres umiddelbart.
Du kan sperre kortet selv i nettbanken eller mobilbanken. Alternativt kan du starte en chat med oss, eller ringe oss på 915 04800.
Erstatte eksisterende kort i nettbanken
Gå til fanen Dagligbank og lån.
Under kolonnen Kort velger du Bestille kort.
Trykk på Erstatte bankkort og finn kortet du ønsker å erstatte.
Klikk på Snarveier og velg erstatte kort.
Les informasjonen og bekreft ved å klikke Erstatt kort.
Nytt bankkort mottar du normalt i løpet av en uke.
Kortet du har, kan du bruke helt til du begynner å ta i bruk det nye. Du beholder samme PIN-kode.
Se steg-for-steg veiledning for å erstatte kort i nettbanken her.
Bestille nytt kort i nettbanken
Gå til "Dagligbank og lån" og velg "Bestille kort".
Velg det du ønsker å bestille fra listen.
Følg stegene og bekreft bestillingen.
Bestille eller erstatte kort i nettbank
Erstatte kort i mobilbank
Gå til "Meg", velg "Kort" og trykk på "Bestill nytt kort".
Finn kortet du ønsker å erstatte, trykk på "Snarveier" og velg "Erstatt kort".
Les gjennom informasjonen og bekreft ved å klikke "Erstatt kort".
Nytt bankkort mottar du normalt i løpet av en uke.
Kortet du har, kan du bruke helt til du begynner å ta i bruk det nye. Du beholder samme PIN-kode.
Bestille eller erstatte kort
Du kan erstatte kortet ditt innlogget i nettbanken eller mobilbanken.
I nettbanken kan du også bestille et ekstra bankkort eller bankkort til en konto du ikke har kort på fra før.
Går kortet ditt snart ut på dato, trenger du ikke gjøre noe. Vi sender automatisk nytt kort i posten i god tid før utløpsdato.
Du kan enkelt sperre og bestille nytt kort i nett- og mobilbanken.
Jeg vil:
Opplysninger du må ha for å sende en betaling
Mottakers konto, navn og adresse
Europa og noen andre krever IBAN, se hvilke land som krever IBAN.
Valutasort du ønsker å betale i.
For beløp over 100 000 kroner: se informasjon Valutaregisteret.
Avsender benytter ditt IBAN nummer. Finn ditt IBAN nummer.
Avsender må benytte DNBs BIC/SWIFT: DNBANOKKXXX.
Navn og adresse for din konto.
Fra andre land kan det være mer informasjon som er nødvendig.
Ta kontakt med oss for hjelp.
Du finner ditt eget IBAN-nummer på kontoutskriften din, i nettbanken under Kontobetingelser eller ved hjelp av IBAN-kalkulatoren.
Bankens adresse er: DNB Bank ASA, Dronning Eufemias gate 30, 0191 Oslo.
I nettbanken kan du gjøre betalinger til utlandet.
Du kan reaktivere betalingen innlogget i nettbanken
Logg inn ved hjelp av lenken under.
Gå til Dagligbank og lån og velg Betalingsoversikt.
En betaling som skal ut av kontoen kan stoppes av diverse årsaker.
De vanligste årsakene er:
- manglende dekning på konto på det tidspunktet betaling skal ut av konto
- maksbeløpet på AvtaleGiro-avtalen er lavere enn forfallet og må økes for at forfallet kan belastes din konto.
Du kan reaktivere betalingen innlogget i nettbanken.
Det er enkelt å bli kunde eller bytte bank til oss.
Det er enkelt å bli kunde eller bytte bank til oss.
Snarveier
Nyttige lenker
Ønsker du å snakke med oss?
Vi kan hjelpe deg med spørsmål om dagligbank, forsikring, lån og pensjon.
Snakk med en rådgiver
Du kan snakke med våre rådgivere på telefon i kundesenterets åpningstider og få hjelp til det du lurer på.
Chat med Aino
Aino svarer på spørsmål hele døgnet.
Åpner du en chat fra nettbanken og Aino ikke vet svaret, får du mulighet til å chatte med en rådgiver i kundesenterets åpningstider.