Vi behandler personopplysninger til følgende hovedformål:
- For å tilby produkter og tjenester, samt for å oppfylle de forpliktelser som vi har påtatt oss for gjennomføring av avtaler (Kunde- og avtale administrasjon)
- For å gjennomføre forsikringsoppgjør og utbetaling
- Klagebehandling, krav og rettslige prosesser
- For å oppfylle våre rettslige forpliktelser
- For å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere straffbare handlinger
- Til markedsføringsformål og analyse
- Administrere kunderegister
- Sikkerhet
- Kundeautentisering ved bruk av elektroniske tjenester
- Som ledd i vår rekruttering av medarbeidere
DNB Liv vil bruke dine personopplysninger for å oppfylle de forpliktelser som vi har påtatt oss for gjennomføring av avtaler.
DNB Liv vil ved vurdering av avtaleinngåelse, og under avtaleforholdet registrere opplysninger om deg og andre personer som har tilknytning til avtaleforholdet, for eksempel betaler, begunstiget samt medlemmer i en kollektiv avtale.
For enkelte forsikringsavtaler med DNB Liv, vil andre leverandører av samme type avtale kunne overta en forsikring, eksempelvis dersom din arbeidsgiver flytter den kollektive forsikringsavtalen. I slike tilfeller vil DNB Liv dele og ellers behandle personopplysninger når det er nødvendig for å muliggjøre flyttingen. DNB Liv følger finansnæringens standard for overføring av opplysninger ved flytting.
Når du setter frem et krav om utbetaling vil selskapet ha behov for å behandle personopplysninger.
Opplysninger som typisk blir behandlet i slike tilfeller er skatteopplysninger og pensjonsopptjeningsopplysninger fra din arbeidsgiver. Det er videre behov for å behandle finansielle opplysninger av typen kontonummer for utbetaling til korrekt mottaker. Selskapet er videre ansvarlig for å innhente opplysninger for å avklare hvem som er korrekt mottaker.
Fremsettes det et krav i forbindelse med skade eller uførhet må selskapet i tillegg behandle helseopplysninger.
Behandlingen er nødvendig for å vurdere kravet og foreta korrekt utbetaling.
Vi behandler personopplysningene dine for å fastsette, gjøre gjeldende og forsvare rettskrav, eksempelvis dersom du er uenig i utfallet av en forsikringssak DNB Liv har behandlet. Ettersom vi ikke kan være sikker på hvorvidt et krav fremmes, lagres opplysninger for potensielle krav.
DNB Liv behandler personopplysninger der det er nødvendig for å oppfylle krav fra myndighetene og følge lover, blant annet de som gjelder forsikringsforetak og forsikringsprodukter, tiltak mot hvitvasking av penger og terrorisme, rapportering til offentlige myndigheter, rettslige pålegg, sikkerhetskrav og svar på forespørsler fra offentlige myndigheter.
DNB Liv kan behandle personopplysninger til det formål å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger mot selskapet eller andre. I slike tilfeller vil DNB Liv kunne innhente informasjon og dele opplysninger med andre banker og finansinstitusjoner, politiet og andre offentlige myndigheter. DNB Liv følger finansbransjens retningslinjer for utredning av bedragerier. Retningslinjene kan du finne på hjemmesidene til Finans Norge.
Vi er pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til ØKOKRIM v/Enheten for finansiell etterretning (EFE). Ifølge personopplysningsloven og hvitvaskingsloven har du ikke innsynsrett i enkelte opplysninger vi har registrert så lenge en etterforskning pågår.
Vi behandler personopplysningene i markedsføringsøyemed for å kunne gi deg relevant informasjon og markedsføring.
Behandling av personopplysninger for å markedsføres våre tjenester og produkter, gi informasjon om vår virksomhet og levere tjenester til våre brukere og kunder. Vi tar hensyn til om du har reservert deg mot markedsføring i Reservasjonsregisteret i Brønnøysund.
Forskjellen mellom kundeinformasjon og markedsføring: DNB Liv vil sende deg den informasjon selskapet er forpliktet til på bakgrunn av krav i lov, se også forutgående avsnitt om formålet «For å oppfylle våre rettslige forpliktelser». Slik informasjon anses ikke som markedsføring.
Personopplysninger kan bli benyttet for å analysere, utvikle og vedlikeholde våre produkter og tjenester, for å vurdere lønnsomhet og vurdere risiko. Statistikk blir benyttet i arbeidet med analyse. DNB Liv har i enkelte tilfeller en berettiget interesse av å analysere bruksmønsteret for å identifisere potensiell etterspørsel etter nye produkter og tjenester, forbedre funksjonalitet i allerede eksisterende produkter og tjenester samt utføre tester i forbindelse med utvikling.
DNB-konsernet har et felles kunderegister. Formålet med konsernkunderegisteret er å administrere kundeforholdet og samordne tilbudet av tjenester og rådgivning fra de forskjellige finansforetakene i konsernet.
Konsernkunderegisteret vil inneholde nøytrale opplysninger om deg, som navn, fødselsdato, adresse og andre kontaktopplysninger, opplysninger om hvilket konsernselskap du er kunde i, og hvilke tjenester og produkter du har avtale om. Fødselsnummer kan deles med og registreres i et felles Konsernkunderegister når formålet er administrasjon av kundeforhold.
DNB Liv behandler personopplysninger for å sikre dine personopplysninger, konsernets verdier og ansatte. DNB Liv har gjennomført tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak og jobber kontinuerlig med å sikre at dine personopplysninger er beskyttet mot tap, ødeleggelse, korrupsjon eller uautorisert tilgang. Vi har et rammeverk for sikkerhet som oppdateres jevnlig i tråd med den teknologiske utviklingen. Eksempler på sikkerhetstiltak er drift av infrastruktur, logging på servere, adgangskontroll og kameraovervåking.
Dersom du søker på en stilling hos DNB Liv vil vi behandle personopplysninger om deg i forbindelse med søknaden. Det lagres opplysninger om deg, herunder søknaden, CV og annen dokumentasjon.