Bestilling av OCR Innbetalingsservice

Før du begynner å fylle ut dette skjemaet, er det en fordel om du har følgende klart:

  • Hvor mange siffer (4-25) vil du ha i KID på fakturaene du sender?
  • Hvilken type kontroll (Modulus 10 eller 11) skal brukes til å sjekke om KID er gyldig?

Er du usikker på dette, anbefaler vi at du kontakter den som har levert bedriftens regnskapsystem.
  • [printicon]
Firma

Firmaopplysninger

Kontaktperson

Du vil få kvittering til denne e-postadressen og den vil eventuelt bli brukt til å sende deg viktig informasjon om tjenesten.
Konto

Kontoopplysninger

Norsk driftskonto (ikke skattetrekks- eller sparekonto)
 

Har bedriften OCR mottakeravtale på andre kontoer?

11 siffer
KID

KID kan for eksempel være sammensatt av kundenummer, fakturanummer og termin. Hvis du også bruker avtalegiro, må kundenummer være en del av KID.
 
inkl/kontrollsifferDu bestemmer på forhånd hvor mange siffer du vil ha i KID på fakturaene du sender dine kunder. For noen bedrifter holder det med 4, andre bedrifter trenger opptil 25 siffer. Dette avhenger av regnskapssystemet bedriften din bruker. Kontakt leverandøren av regnskapssystemet hvis du er usikker.Modulus er en algoritme som sjekker om KID er gyldig. Ved betaling av faktura, vil din kunde få melding når KID er feil. De fleste regnskapssystem bruker modulus 10. Dette avhenger av regnskapssystemet bedriften din bruker. Kontakt leverandøren av regnskapssystemet hvis du er usikker.
Noen regnskapssystem kan håndtere flere kombinasjoner av KID-lengde og modulus.
Du kan oppgi opptil tre kombinasjoner dersom din bedrift har behov for det.
 

Behandling av innbetalinger uten KID

Mottaker
Hvis et regnskapsbyrå henter filer for deg, og regnskapsbyrået ikke bruker DNBs nettbank, må du oppgi kundeenhetID. Dette er regnskapsbyråets ID hos vår samarbeidspartner Nets.

Les og aksepter vilkårene



Avtalevilkår for OCR (pdf)

Du vil alltid finne gjeldende vilkår for tjenesten under "Bestill Produkter" på dnb.no/bedrift.

Får du ikke opp avtalevilkårene?
Du må ha Adobe Reader for å lese avtalevilkårene.
Last ned gratis Adobe Reader her.
 
 
Divisjon? Hva er nå det?

Divisjon benyttes der det er behov for å ha forskjellige behandling av utbetalingsfiler eller splitte returen av filer i forhold til økonomisystem/reskontrosystem.

Eksempler på oppretting av divisjoner:

  • Lønn, som ofte kjøres i eget lønnssystem, legges inn i egen divisjon slik at ikke avregningsreturen blandes med annen returdata.
  • OCR retur skal returneres til forskjellige reskontrosystem på OCR kontoer knyttet til nettbankavtalen

Er det flere avdelinger som sender inn utbetalingsfiler hver for seg og dette skal ligge i samme nettbankavtale,  
legges den enkelte avdeling i hver sin divisjon. Navnet som gis divisjonen legges også inn i filen.

HOVED er divisjonsnavnet for hovedabonnementet. Sendes filen inn på HOVED, legges ikke divisjonsnavn inn i filen på utbetalingsfiler som skal sendes inn til bank.
HOVED vil vises i "Filoverføring" og "Godkjenne filer" selv om det ikke er avtalt innsending på divisjoner.